Soms komt het wel eens voor dat bepaalde type Locs wat hakerig over wissels en kruisingen rijden.
De oorzaak zit hem vaak in de "kunststof" delen van de wissels en/of kruisingen.
Hierdoor is er een moment dat de sleper de "pucco's" (middencontacten) niet goed raakt en dus ook geen contact maakt met de z.g. middenrail (Märklin). Vooral het C-rail systeem geeft daarin nog wel eens wat problemen.
Mogelijk kan de K-rails daar ook problemen mee hebben maar die ervaring hierin heb ik niet omdat alles bij voor 90% uit C-rail bestaat.
Omdat ik dat probleem ook ervaren heb ben ik gaan zoeken naar een oplossing en gevonden.
Op de onderstaande foto/afbeelding kunt u zien wat mijn werkende oplossing is geworden.
Het klinkt misschien wat hoogdravend maar het werkt perfect.
Sleper A is de "originele rechte sleper", Sleper B is de "bewerkte sleper".

Om het probleem op te lossen wordt, zoals u kunt zien aan sleper B, deze lichtjes hol gedrukt.
De sleper gaat dan een soort "schommelende" beweging maken zodat een constant contact gegarandeerd is.
Op deze afbeelding heb ik sleper B even overdreven hol gedrukt om het goed weer te kunnen geven.
Maar de beste en de juiste stand is een vlakke sleper zodat deze gelijkmatig "slijt" en in zijn levensduur over heel de lengte een goed contact geeft op de middelcontacten van de rails.
Het is dus allemaal een kwestie proefondervindelijk uitproberen.
|