http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Hier ga ik weer een omschrijving plaatsen van het ombouwproject van mijn oude V100-2215 (3072).

Omdat alle locs digitaal aangestuurd gaan worden moeten er nog wat locs omgebouwd worden. Nu is dan mijn V100 aan de beurt.

In afwachting van de bestelde onderdelen heb ik de loc alvast gedemonteerd en alle onderdelen schoon gemaakt. In de loop der jaren zitten in diverse locs, welke ik ooit overgenomen heb van anderen, nogal wat aangekoekte olie-resten.
Deze spoel ik in een bakje met wasbenzine lekker schoon met gebruik van een stug penseel en een oude tandenborstel. Als dan alles weer lekker schoon is en de laatste benzine-resten verdampt/vervlogen zijn wordt alles weer lekker gangbaar gemaakt met een drupje olie.

Zoals u ziet is alles schoon en staat alles weer te glimmen. De loc is wachtende op de onderdelen voordat er verder gewerkt kan worden.

Twee dagen later kan ik verder want de onderdelen waren vlugger binnen dan gedacht.
Alleen kwam er nu wel een probleem naar voren, het chassis moest worden aangepast dus moest er gefreesd worden. Reden: de nieuwe magneet met motorschild en natuurlijk het bijbehorende schroefboutje met cilinderkop waren breder dan het oude bestaande set.

Helaas was ik, zoals gewoonlijk, weer veel te vlug met inbouwen zodat er vergeten is om van het freeswerk een foto te nemen.

Vervolgens diende het volgende probleem zich aan. Omdat dit een oudere loc betreft van 1966 (3072) zaten hier lampjes met schroeffitting in. Nu wil het geval dat deze fittingen twee gleufjes hebben welke met een veertje het lampvoetjes goed laten klemmen voor contact.
Maar ik wilde hier Leds in hebben. Ik heb dan het bestaande veertje verwijderd, vervolgens de fitting open gedrukt zodat de kraag van de fitting hierin zou passen.

Vervolgens heb ik op de Leds de aansluitdraden gesoldeerd, krimpkous er overheen gezet en vervolgens met een kleine punttang de pootjes van de Leds in de goede vorm gebogen zodat deze net mooi in de gleufjes van de (bestaande) fitting zouden passen. De krimpkous had als hoofddoel "isolatie". Daarna heb ik heel voorzichtig de fitting weer dicht geknepen zodat de Led netjes op zijn plaats bleef zitten.

Hier een afbeelding van hetgeen ik hierboven heb beschreven.

Hier een detail afbeelding van de fitting.

Na een Tip, foto geplaatst om nog even het resultaat van de led verlichting te laten zien.

Na de voorgenoemde omschrijving heb ik de motor ingebouwd samen met de 60760 Decoder van Märklin. Hoe dit in zijn werk gaat mag wel duidelijk zijn anders kun u even terug kijken naar de andere ombouwprojecten.

Hier een zicht op de motorzijde.

Hier het zicht op de andere zijde.

Verder zijn de "sleper" en de bandjes vernieuwd. Ook is alles opnieuw lekker in de olie gezet. Mijn gedachten zijn om de kap ook nog op te gaan knappen maar mijn gevoel zegt dat ook eigenlijk niet te doen. Het heeft wel wat zo'n oud gediende welke een nieuw leven heeft gekregen.

De V100 kan weer ik gebruik gesteld worden.

(op naar de volgende 41 jaar)

Naar boven...

 
Tips & Trucs

Hier een uiteenzetting van de ombouw van mijn V100-2215.

Terug...