De meeste modelspoor hobbyisten rijden over het algemeen Digitaal zoals ondergetekende.
Ik ben overgestapt van C-Rails naar K-rails en heb ik die actie dus ook wat "oudere" wissels overgenomen.
Op de meeste van die wissels zitten wissel-latntaarns welke via de gele (0) draad en de massa vanaf de spoorstaven worden gevoed.
Omdat ik niet wilde dat er extra belasting kwam op de Digitale spanning vanuit de rails heb ik de lantaarns gescheiden van de massa (spoorstaaf), dus een extra massa draad aangebracht.
Op deze manier staat het lampje van de lantaarn(s) gescheiden van de Digitale rij/schakelspanning.

De wissel in de originele toestand.
Hieronder gaan wij de afdekplaat / kap van de wissel verwijderen.

Neem de wissellantaarn stevig vast met duim en wijsvinger (gebruik zeker geen tang o.i.d.)
Met enige kracht dient deze omhoog getrokken te worden omdat deze in een soort "klik" systeem zit.

Draai vervolgens het schroefje, waar de afdekplaat mee vast zit, los.
Leg daarna de losse lantaarn en het schroefje op een veilige plaats zodat deze niet kwijt kunnen raken.

Til de afdekplaat aan een zijde iets omhoog en schuif deze voorzichtig ietsjes naar achteren om de "haak", waar de afdekplaat mee vast zit, vrij te maken.
Nu heeft u zicht op de binnenzijde van de wissel waar de magneetspoelen zitten.

Op deze afbeelding ziet men waar de bedrading is vast gesoldeerd.
U dient hier heel voorzichtig te zijn betreffende de zeer dunne draadjes van de spoelen welke naar de soldeerpunten toe gaan.

Knip nu voorzichtig het "gele" draadje, welke naar het lampje toe gaat door.
Kijk goed uit tijdens dit knippen dat u niet meer knipt dan nodig is.

Nu het "gele draadje van het lampje is gescheiden van de magneetspoelen dient deze nog "doorgevoerd" te worden naar de onderzijde van de wissel.
Dit kan d.m.v. een klein gaatje te boren naast de "fitting" van het lampje.
Zorg na het boren dat er geen "boorsel" meer achterblijft tussen de bewegende delen.

Vervolgens voert u het draadje door het gaatje naar de onderzijde.
Doe dit ook weer met beleid zodat het draadje niet los breekt van de soldering.

Nu hebben wij, om een lampje te laten branden een Plus (+) en een min (-) nodig om dit te laten branden.
Waar het draaipunt van de lantaarn zit, zit een metalen plaatje welke doorloopt en aangesloten is aan een van de spoorstaven.
Dit plaatje gaan wij benutten om het massa-punt van het lampje te bevestigen.
Maar voor wij hier mee verder gaan sluiten wij eerst het wissel weer netjes af met de kap.

Hier is de wissel weer keurig dicht, dus met de onderdelen aan de binnenzijde kan niets meer gebeuren.

De aansluiting van de betreffende grondplaat dient te worden doorgeslepen.
Ook dit dient weer met beleid te gebeuren.

Na het door/los slijpen van de grondplaat van de spoorstaaf leggen wij een soldeerpunt op de grondplaat waar het massa draadjes wordt bevestigd.
Doe dit niet te dicht bij het draaipunt van de lantaarn en zorg er voor dat de plaat (lees soldeerbout) niet te heet wordt ander smelt het draaipunt van de wissel en is al uw werk voor niets geweest.

Als alles goed gegaan is wordt het draadje op de plaat gesoldeerd.
Vertin met het draadje alvorens deze op het soldeerpunt vast te zetten, dit werkt het meest makkelijk.

Als alles goed gegaan is zal de wissel er qua bedrading zo uit zien.
Men kan nu de Digitale rij/schakelspanning gescheiden houden van het lampje door het lampje op een aparte stroomkring (analoog) of trafo aan te sluiten.
Deze truc is ook toe te passen met de M-rail wissellantaarns.
Het principe is precies het zelfde
|