Omdat ik nog een week moet wachten op mijn materiaal voor de onderbouw van de modelspoorbaan ben ik alvast begonnen met het uitpuzzelen van mijn Faller Car Systeem. Omdat er weinig documentatie te vinden is over de exacte radius van de bochten ben ik begonnen om dit proefondervindelijk zelf maar uit te zoeken, je moet toch wat. Ik had nog een stuk afval MDF wat net groot genoeg was om hiermee aan de gang te gaan.

Dit is net groot genoeg om een proefstuk van te maken.

Na wat rekenwerk denk ik dat ik er wel uit ben.

Dit is dan het resultaat.
De rijbaan -breedte heb ik op 100/110 mm gehouden, de afstand tussen de rijdraden is 55/60 mm of dit voldoende is moet ik nog uittesten nadat de rijdraad is in -gefreesd. Dus al met al, er kan nog van alles veranderen in deze tekst.
Ik nodig u dan ook uit om af en toe eens terug te komen voor eventuele wijzigingen te bekijken.
De hieronder genoemde maten zijn voor tweerichtingsverkeer rijbanen.
De radius voor de binnenbocht (rijdraad) wordt dan R = 140 mm.
De radius voor de buitenbocht (rijdraad) wordt dan R = 200 mm.
De totale rijbaanbreedte wordt dan in deze situatie 110 mm.
De afstand van de rijdraden zitten op 60 mm.
Deze maten in de onderstaande tekening zijn écht de minimale maten.
Eventueel andere maten zult u proefondervindelijk uit moeten testen.
(Note: de maten op de tekening zijn aangegeven in millimeters)

Afbeelding: Bochtmaten voor tweerichtingsverkeer.

Afbeelding: Afmetingen Rijbaan.
|
Hier een videofragment met eigenlijk een te krappe radius -maat. Deze Demo is dus niet uitgevoerd met de bovenstaande maten maar met maten welke overal 5 mm minder zijn.
Auto's over de testbaan.
Klik op de afbeelding om film te starten.
|
5 juni 2007.
Vandaag weer een stukje verder betreffende de voorbereidingen voor het te bouwen Faller Car Systeem.
Omdat ik het niet zie zitten om iedere bocht apart af te gaan zitten tekenen op de baan heb ik een begin gemaakt voor het maken van een mal. Hier mee kan ik dan straks lekker makkelijk op de platen (dikte * 8 mm), welke bestemd zijn voor het FCS, de boel aftekenen,
voorafgaande aan het zagen.
Hier de uitgetekende bocht (Mal).

De mal wordt straks in vier delen van 45º gezaagd.
De gedachten hierachter is een eventuele slingerende weg te creëren.
Alleen tussen twee 45º stukken, waneer deze tegenovergesteld komen, zal er volgens mijn minimaal een recht stuk tussen moeten van ± 50 mm.
Dit in vergelijking met onze modelspoorbaan, daar plaatsen we ook minimaal een 24094 C-Rail -stuk tussen twee bochten.
Hier nog even de maten vanaf het snijpunt.(middelpunt)
R1=115 mm, R2=140mm, R3=200 mm, R4=225 mm.
* 8 mm wordt aanbevolen door Faller. Dit om bij eventuele stijgingen in de rijbanen/wegen om de 1 cm zaagsneden te kunnen toepassen om een vloeiende stijging te kunnen krijgen. De zaagsnede dienen uiterlijk 5 mm diep te zijn, waarbij de resterende 3 mm voldoende zijn om de rijbaan/weg te kunnen buigen, Het aantal zaag -snede is afhankelijk van de lengte (hoogte) welke met wil gebruiken/bereiken.
Wordt vervolgd
Naar boven...
|