Rail geluid-isolatie.
Er zijn verschillende type onderbouwmogelijkheden voor modelbanen.
Te weten, op een "open" frame en op een "grond" plaat.
Op een open frame komen de railtrajecten op stroken te liggen en op een grondplaat waar de rails op worden gelegd.
De fabrikanten van Modelspoormaterialen, in dit geval de rails, leveren schroefjes en nageltjes (spijkertjes) om deze vast te zetten. Als dit wordt toegepast zullen de trillingen (rijgeluiden) worden overgebracht op de railtrajecten en/of grondplaat. Om dit tot een minimum te beperken kan men kurk onder de rails leggen.
Deze methode wordt vaak toegepast, echter wordt weer door, lijm (van de balast), schroefjes of spijkertjes toegepast wat tot gevolg heeft dat deze trillingen toch weer gaan resoneren in de onderbouw, railtrajecten of grondplaat.
Nu heb ik daar voor mijzelf een andere oplossing voor genomen en waarschijnlijk zal ik daarin niet de enige zijn.
Het gebruik van dubbelzijdig tape en foam van 2 mm welke vaak wordt toegepast voor isolatie of ondervloeren voor laminaat en andere doeleinden. In mijn geval dus voor de isolatie van de rails.
Let wel, dit isoleert alleen de rijgeluiden van de treinen en wagons welke over de rails rijden (wielen).
De resonantie van de kunststof wagons of metalen rijtuigen zullen altijd wel blijven.
Daar komt bij dat een modelspoorbaan ook niet geheel stil mag worden want in het grootbedrijf is er ook genoeg geluid van de treinstellen. Dit isoleren heeft naar mijn mening twee doelen, voor ons zelf het geluid iets te dempen en eventueel voor de buren. Dus plaats de onderbouw (lees poten) op rubber plaatjes en zet de baan niet vast aan de muur.
Als dan de rails ook nog eens worden geïsoleerd hebben wij al een hoop gewonnen met het reduceren van het rijgeluid.
Zo, dit was even een inleiding en dan gaan wij nu beginnen met de uitleg d.m.v.(niet teveel) tekst en foto's (afbeeldingen.
Zelf gebruik ik voor mijn baan C-Rails van Märklin. Deze zijn 4 cm breed.
Vervolgens snij ik met een stanleymes stroken van 5 cm van het foam welke ik gebruik.
Vervolgens heb ik dan rollen dubbelzijdig tape aangeschaft van, ook 5 cm breed.
Na het goed stofvrij maken van de ondergrond trek ik met een potlood de lijnen door waar de rails komen te liggen.
Dus aan iedere zijde van de rails komt er een 1/2 cm bij, vervolgens plak ik de dubbelzijdige tape op de grondplaat.

Deze wordt zonder luchtblazen geplakt.
Nadat dit gebeurd is ga ik er met een roller overheen om de tape goed en gelijkmatig aan te drukken voor een beter hechting.

Nadat ik alle trajecten van de rails heb beplakt snij ik de opening, om via de onderzijde bij de wisselaandrijvingen te komen, er netjes uit.
Zie de afbeelding hieronder.

Daarna worden de stroken foam op de tape gelegd nadat het "papier" van de tape is verwijderd.
Doe geen grote delen tegelijk maar deeltje voor deeltje.
Druk het foam ook weer aan met de roller terwijl u met uw andere hand het papier geleidelijk van de tape af haalt.(zie afbeelding).

Als dan alles gereed is kunnen de rails worden geplaatst.
Wanneer de bedrading aan de rails is bevestigd voor eventuele bezet/terugmelders en de wisselaandrijvingen wordt op het foam dubbelzijdig tape geplakt om vervolgens op de tape de rails vast te plakken. Door de "lucht" isolatie zullen de trillingen niet meer worden doorgegeven aan de grondplaat.

Als alle bezet/terugmeldingen en ander bedrading aan de rails gemonteerd zijn kunt u de rails vast zetten d.m.v. dus weer dubbelzijdig tape op de isolatie te plakken en vervolgens de rails er op te leggen. Druk de rails, als deze goed in positie ligt, stevig aan op de tape maar niet met brute kracht.
Zoals u kunt zien, heb ik tussen het foam en de rails stukken tape gebruikt, dit omdat het anders een lastig karwei wordt betreffende de aangebrachte bedrading. Bijkomend voordeel, moet het echt nog eens gedeeltelijk los gehaald worden,
zal dit minder moeilijk gaan dan wanneer de rails volledig voorzien (beplakt) is van (met) tape.
Nadat de periode van testen is afgerond kan alles worden vast gezet, dus plak de rails pas vast als alles bedrijfszeker werkt.

Omdat de tape breder is dan de rails en deze dus aan weerzijde een 1/2 cm doorsteekt zal de eventueel aan te brengen ballast en/of scenery materiaal , welke ook verlijmd wordt, ook geen geluid doorgeven aan de grondplaat.
De lijm zal immers niet door de tape heen trekken en zo ook niet, door het foam, weer op de grondplaat.
Immers de beide zijde van het foam zijn d.m.v. de tape niet meer te doordrenken door lijm o.i.d.
Dit is de gebruikte dubbelzijdige tape.
(gekocht bij de Kwantum)

Naar boven...
|