http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Op de voorgaande pagina was te zien dat het spiraal helemaal op 3% was gesteld en dat deze dus gereed is op de restant draadeinde na. De draadeinde had ik nog even laten zitten om eventueel nog een correctie uit te voeren mocht dit nodig zijn. Als de aansluiting op het verder traject gereed is zullen deze worden afgezaagd.

Zoals ik al eerder aangegeven had dient een mooi geleidelijk verloop toegepast te worden van 0 (waterpas) naar de 3% van het spiraal. Dit dient dus ook tegenovergesteld te gebeuren dus van 3% naar 0 (waterpas) maar dan een niveau hoger. Omdat de rails zeer geleidelijk en zonder knikken (putten en bulten) moet worden gelegd gaat er nogal wat tijd inzitten. Maar de tijd die er nu ingestoken wordt verdient zich later weer terug en bespaart veel ergernis.

Op deze manier ben ik dus naar niveau 1 gegaan (zie foto-1). Het plankje met de lijmklem links in de foto heeft tot doel de "opbouw" vlak te houden aan de modulerand. Immers moet de volgende module, met opbouw, hier strak tegenaan komen zonder kieren en naden.

Op de onderstaande foto (foto-2) staat de verbinding in de lijmklemmen. U ziet nu nog een "knik" op de lijmnaad maar de zal nog geheel bewerkt worden. Dit kan pas gebeuren als lijm goed uitgehard is.

Na een steunplankje/plaatje onder de naad op het blad te hebben te hebben vast gezet met "knik" verschil (was 2 mm) moest er dus toch nog wat geschaafd (zie foto 3) worden voor een geleidelijk en vlakke overgaan naar "waterpas niveau". Zoals al eerder gezegd, neem hier de tijd voor u zult er alleen maar profijt van hebben bij de verdere bouw.

Hier ziet u het eindresultaat (foto-4). Als u goed kijkt kunt u zien waar er geschaafd is.

Hier ziet u het geheel nog eens maar dan van de andere kant. (foto-5). Hier hoef ik verder weinig over te vertellen of uitleg te geven, de foto's spreken voor zich.

Hier nog even een foto van de overgang (foto-6). De foto hierboven geeft een wat vertekenend beeld, net of er bij het laatste draadeind een "bult" zou zitten. Niet dus.


Naar boven...

 
Aansluiting spiraal

Aansluiting van het spiraal op het railtraject.

Terug...