http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Hier volgt het opbouwen van mijn spiraal. Een basistekening om deze spiraal te kunnen maken kun u vinden onder de knop "Downloads". Het betreft een spiraal voor de R1 (24130) en de R2 (24230) C-Rails van Märklin.

Verder ga ik proberen uit te leggen waar u rekening mee dient te houden om probleemloos uw treinen naar boven en naar beneden te laten rijden zonder enige risico's. Ik zal proberen om de tekst zo beknopt mogelijk te houden

Zoals u onder in de foto (1) kunt zien zit er een hoogte verschil vanaf de basis naar de aansluiting van het spiraal. Op onderstaande (foto 2) is dit duidelijker te zien.

Om dit probleem aan te pakken en op te lossen heb ik een deel uit het bovenblad gezaagd om de "aanloop" van het spiraal in te laten verzinken.(zie foto 3). De zaagsneden die u verder ziet in het bovenblad hebben als functie, om vanaf het bovenblad, de aanloop naar het spiraal in een vloeiende lijn te laten verlopen. U weet dat de rails geen "knikken" en "hobbels" mag hebben welke het rijgedrag van de het rollend materiaal negatief kunnen beïnvloeden.


Hieronder krijgt u wat meer duidelijkheid van hetgeen de bedoeling is. (foto 4).
Het geheel past er keurig in en kan vervolgens uitgelijnd worden (vlak worden gemaakt).

Op de volgende foto (foto 5) kunt u zien wat ik bedoel, u ziet dat de rails niet vlak op het vlak ligt.

Nadat aan de onderzijde de twee delen aan elkaar verbonden zijn zodat deze een rechte lijn volgen moet er nog het een en ander bijgewerkt worden. De reden hiervan is dat het bovenblad (multiplex) 9 mm dik is en de spiraal (MDF) 8 mm. Dit verschil van 1 mm zal moeten worden opgeheven. Dit gebeurd middels een kleine schaaf. 1 mm lijkt niet veel maar als je dit in een vloeiende lijn weg moet halen ben je wel even bezig. Maar ja, wij willen dat het 100% in orde komt dus..................schaven. (zie foto 6).

Nadat het schaafwerk dan na een tijdje helemaal gereed is worden de resterende rails verder geplaatst. U ziet dat de overgangsnaden goed zijn geschaafd, de "rechte" rails ligt vlak op het bovenblad. (foto 7)


We maken nu even een sprong in de werkzaamheden. Het hoeft verder geen uitleg hoe het spiraal en de daarvoor bestemde draadeinden te plaatsen.

Als het spiraal en de draadeinden zijn geplaatst dient de spiraal nog worden "afgesteld", hier bedoel ik mee dat over heel de lengte van het spiraal-traject deze een zeer geleidelijk verloop en stijging moet hebben. Märklin geeft een stijging aan van max. 5% maar dat is voor diverse treinstellen toch wat aan de steile kant. Ik kies voor 3 tot 3½% omdat dit naar mijn mening het uiterste wel is.

Wat ik hier voor gebruik is een loc, een waterpas/precentage wagon en een mobiel station om de trein te kunnen bedienen zonder elke keer een eind te moeten lopen. Negen van de tien keer ben je te laat en nu heb je alles onder controle.(zie foto 8)

Hier ziet u hoe makkelijk het werkt met Modules en het aparte Mobiel Station. Men kan lekker makkelijk aan alle kanten van de module werken. Zorg wel voor "stootjukken op de einde van de rails, de loc ligt vlugger benden dan u denkt. (zie foto 9)

Hier even een close-up foto van de waterpas/percentage wagon.
Ook kunt u zien dat de aanloop naar het spiraal begint van 0 naar een half procent (halve mm).

Zo werkt dat dus. Het is wat moeilijk te zien op deze foto maar de foto hieronder (foto 12) geeft het beter weer.


U ziet dat het spiraal op bijna 3% stijgt. Ik moet zeggen dat dit een behoorlijke tijd in beslag neemt om alles perfect af te stellen. Maar ja, daar plukken wij later de vruchten van.

Tijdens het spiraal op de goede percentage te krijgen dient men er ook rekening mee te houden als men met "ontspannen pantografen" wil rijden als u geen bovenleiding in het spiraal wilt maken. Let op dat dit u dus bind aan minimaal 3% stijging. Dit is een keuze die ik voor mij zelf heb gemaakt maar een noodzaak ik dit niet. Mocht u met, alleen maar stoom en diesellocs rijden, wordt het weer een ander verhaal. Voordeel van het rijden met stomers en diesels is dat het stijgingspercentage nog verder naar beneden kan worden afgesteld.

Zowel met het inrijden (onder het spiraal) als uit rijden ,zie foto 14, (van onder het spiraal) loop de pantograaf ruim vrij. Ik heb er rekening mee gehouden dat er onder de rails nog isolatiemateriaal van ± 2 mm komt te liggen.


Na alles bij elkaar 1 hele lange dag aan uren bezig te zijn geweest is alles gereed gekomen.
Het spiraal heeft op iedere Cm precies 3%. Een bewijs dat met de twee kleinste bochten van de C-Rails van Märklin een perfecte spiraal gemaakt kan worden.

(Als nu de draden van de wissels onder rails vandaan zijn ligt het traject vlak en strak.)


Naar boven...


 
Opbouw spiraal

De opbouw van een spiraal

Terug...

 
Aansluiting spiraal

Aansluiting van het spiraal op het railtraject.

Lees meer...