http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


12 juni 2007:

Even tussendoor de voorbereidingen getroffen voor de "modulepoten". Ik wil graag de modules goed waterpas kunnen stellen dus onderaan de modulepoten moeten dus 8 mm "inslagmoeren" komen om dit te kunnen doen. Ook komen er nog wielen onder maar dat is een verhaal voor de volgende update.

Om dat het "uit de hand kops boren" niet mee valt, en ik daar ook geen held in ben, moest daar dus een oplossing voor komen om het mijzelf makkelijk te maken. Daar heb ik dan het volgende op gevonden. Op mijn kolomboormachine heb ik een balkje (afval) geplaatst en met een 8 mm boor een soort "geleidingsblok" gemaakt. Ik ga er geen lang verhaal van maken maar wel voldoende foto's (afbeeldingen) zodat het duidelijk wordt wat de bedoeling en de functie is.

Een boorgeleiding voor haaks boren in kops hout.

Vervolgens heb ik een haakse "aanslag" gemaakt met lijmklemmen om op die manier de "kop" van de poot goed op zijn plaats te kunnen houden.

Haakse boormal.

Hier het geleidingsboorgat.

Kijk, dit is de bedoeling.

En dit is het resultaat, het gat zit keurig in het midden en is haaks ten opzichten van de "poot".

Controleer regelmatig of de mal nog haaks staat.

Zorg ook dat er geen "boorsel" aan de binnenzijde blijft liggen om afwijkingen te voor komen.

Zo hier dan het resultaat van een half uurtje boren en de "inslagmoeren" kunnen worden geplaatst.

13 juni 2007:

De voorbereidingen aan de module -poten hebben tot doel dat de modules kunnen worden verreden d.m.v. wielen. Ook is het prettig om de modules waterpas te stellen daarom dat ik deze in "slagmoeren" heb gemonteerd. het hoogte verschil kan tot 3 Cm dus voldoende om de modules exact waterpas te stellen met alle voordelen die dit met zich meebrengen.

De manier waarop de in hoogte verstelbare wielen zijn vervolgens zo gemaakt. Met de welbekende "gatenzaag" heb ik de schijven gemaakt, het centreergat heb ik vervolgens doorgeboord met 8 mm. Daarna heb ik een M8 bout er doorheen gedaan en de kop van de bout, met behulp van een grote sluitring, in het hout (schijf) getrokken (zie afbeelding 2) zodat deze in het holle gedeelte van het wiel (zie afbeelding 1) komt. Nadat dit gebeurd is werd het zwenkwiel geplaatst op de schijf.

Afbeelding 1.

Afbeelding 2.

Wiel gemonteerd op gatenzaag "afval" schijf.

Op deze manier is de module in hoogte verstelbaar en waterpas te zetten.

18 juni 2007:


Hier een update over het bevestigen van de poten onder de module. Op de onderstaande manier heb ik de poten vast gezet. Of dit voldoende is (ik denk het wel) zal blijken wanneer ze op de wielen worden gezet. Mocht het niet 100% naar mijn zin zijn dan wijzig ik dit nog en zal er hier verslag van doen.

Dit is de binnenzijde.

In de hoeken heb ik extra "latjes" geplaatst voor meer stabiliteit van de poten. Na controle, door er eens flink aan te "sleuren", bleek dit vrij stevig te zijn.

Hier een afbeelding vanaf de buitenzijde.

Alle poten gemonteerd in de module.

Nog even een aanvulling op de bevestiging van de wielen onderaan de poten.

De "inslagmoeren" bleken geen succes te zijn. Door het regelmatig rijden met de modules werkte deze zich los en gingen vervolgens de wielen scheef staan en ontstond er een afwijking in de waterpas stelling. Om dan vervolgens de modules weer aan elkaar te koppelen gaf dat irritante problemen. Na een lange speurtocht om metalen plaatjes te pakken te krijgen is dat toch gelukt.

Zoals op de afbeelding(en) hieronder te zien is heb ik in de plaatje vier schroefgaten geboord en in het midden, waar de bout komt, hier draad in getapt. De plaatjes zijn 6 mm dik en dus voldoende om draad te hebben om een stabiele stand van de bout. Na de modules weer keurig waterpas te hebben gezet heb ik een extra moer bijgeplaatst voor borging zodat deze geborgd zijn en niet meer los kunnen komen. Het werkt op deze manier vele malen beter.

Zo en dan nu zonder tegenslagen verder met de rest van de opbouw van de modules.

Naar boven...

 
Poten voorbereiden

Even tussendoor, de voorbereidingen getroffen voor de "modulepoten".

Terug...