http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Het aanbrengen van ballast (schotter).


Hier wil ik een uitleg gaan geven over hoe men ballast aanbrengt tussen en om de rails.
Dit ballast wordt soms ook wel schotter genoemd.

Op mijn modelbaan heb ik gebruik gemaakt van N-schotter (ballast).
Ik heb gekozen voor ballast in de schaal N op mijn H0-baan omdat ik persoonlijk de ballast in H0 wat aan de grove kant vind.
Ik heb mijn keuze laten vallen op Busch schotter 7126.

Dan zijn wij nu aangekomen op het punt hoe de ballast te verwerken.
Men neemt de normale standaard houtlijm en deze wordt 1:1 verdund met water.
Dus gewoon half om half qua verhouding.
Verder hebben wij nodig een injectiespuit, deze kan men vaak bij de apotheek gratis meekrijgen.
Dan nog een zachtharig penseel, en een desertlepeltje.

Men neemt met het lepeltje een schepje schottermateriaal en brengen dat een beetje verdeeld aan op/tussen de rails. (zie afbeelding)/


Na het aanbrengen van de schotter verdeeld men deze met het zachte penseel gelijkmatig tussen de bielzen.
Zorg dat de schotter netjes verdeelt tussen de bielzen ligt en wees ook waakzaam dat zelfs in de kleinst mogelijk ruimtes schotter is aangebracht. (zie onderstaande afbeelding).



Nadat dit allemaal netjes is gedaan gaat men vervolgens met een gevulde injectiespuit met lijm (1:1) voorzichtig druppelsgewijs de schotter bevochtigen.
Dit is een tijdrovend karwei maar met veel geduldt komt men tot mooie resultaten.
Men dient er wel op te letten dat de puco's (middencontacten van de rai(s) vrij blijven van lijm. Deze is later nauwelijks te verwijderen en brengt dus storingen met zich mee.
Mocht men toch per ongeluk een druppel op de puco's krijgen of op de bielzen, dan ken men dit het beste gelijk verwijderen met een wattenstaafje.
Dus houd deze ook bij de hand.


Wanner alles is uitgevoerd zoals hierboven omschreven zou dit het resultaat moeten zijn.
(zie afbeelding hieronder).
De droogtijd van de vedunde lijm samen met de schotter moet men ruim nemen, minstens 24 uur.



Vervolgens wil ik nog een punt van aandacht meegeven.
Wanneer er tunnelportalen in de baan verwerkt zijn of worden dient de ballast niet te stoppen bij de ingang van een betreffende tunnel.
Immers, wanneer u of een bezoeker in de tunnel wil kijken komt het vreemd over dat er in de tunnel niet(s) is door geballast.
Dus men dient tot zover er inkijk mogelijk is deze te ballasten (schotteren)

Mijn tunnelportalen zullen allemaal uit gipsmallen komen, maar om de plaats en de inkijk te bepalen heb ik gebruik gemaakt van twee plastic tunnelportalen, 1x enkelspoor en 1x dubbelspoor.

Op de onderstaande afbeeldingen zal duidelijk worden wat ik hiermee wil zeggen.



Op de onderstaande afbeelding is het misschien iets duidelijker om te zien.



Op deze onderstaande afbeelding betreft het een dubbelspoor-portaal.
Deze heb ik nog niet echt volledig door geballast maar dit is voor later wanneer de gips-portalen en de gips binnenwanden gegoten zijn.


Neem er kennis van om dit soort dingen beslist te doen voordat u de berg/tunnels aan gaat brengen, af gaat sluiten.
Houd er rekening mee dat u er later echt niet meer bij kunt wanneer de tunnels afgewerkt zouden zijn.

Succes met dit karweitje.


Ballasten van de rails

Uitleg over het aanbrengen van ballast (schotter) tussen en om de K-rails.

Terug...