http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Omdat ik zo min mogelijk bochten over de module-overgangen wilde hebben was het nog een flinke puzzel. Het uitwerken in Wintrack betreffende de wijzigingen van het banenplan gaf mij niet de oplossing welke ik voor ogen had dus diende ik dit uit de hand te doen om goed uit te komen richting het schaduwstation.

Het schaduwstation krijgt hierdoor wel 1 opstelspoor minder, maar ja, een mens moet wat. Dit zijn nu van die compromissen die men wel eens moet overwegen en uitvoeren, het is niet anders.

Zoals men kan zien is het toch allemaal goed gekomen.

Het buitenste spoor loopt vrij dicht langs de rand van de module en dus ook langs de achterwand van de losse kap-module welke over het schaduwstation komt. Het was dus zaak om de vrije ruimte goed te controleren.

Om de vrije ruimte te controleren heb ik een strook multiplex, welke dezelfde dikte heeft als de kap, op de plaats gezet waar deze kap zou komen. Vervolgens heb ik een van mijn rijtuigen genomen welke het meest uitzwenkt om de vrije ruimte te beoordelen

Dit is mijn meest doorstekende rijtuig en ook in mijn voorraad het langste rijtuig dus dit moet goed zijn.

Ik hou langs de modulerand ruim 2 cm over en dat is voldoende om problemen te voorkomen. Verder ziet men het latje waar de kap, welke er overheen komt, op komt te rusten.

Nadat de vrij ruimte was vastgesteld ben ik verder gegaan met het spoor waarover de treinstellen terug uit het schaduwstation de baan op komen. Ik heb de rails gelegd en tijdelijk vast gezet met schroefjes. Omdat ik het rijgeluid wil reduceren m.b.v. kurk heb ik vervolgens de rails vast gelijmd om vervolgens de schroefjes weer te verwijderen.
Wanneer de schroefjes zouden blijven zitten zou het effect van de gedeeltelijke demping teniet worden gedaan.

In deze situatie heeft de rails geen contact meer met de modules (hout/klankbord).
Denk niet dat het rijgeluid 100% weg is want dat is zeker niet het geval, maar het scheelt tot aanzienlijk.

Toch ontkwam ik er niet aan om 1 boog (bocht) over de scheiding van de modules te leggen. Maar dat is met K-rails een minder groot probleem dan met C-Rails.
Omdat het hier een boog betreft heb ik deze wat meer lijm meegegeven dan de rechte delen. Hiermee wil ik zeker zijn dat deze 200% goed op zijn plaats blijft liggen.

In de eerste instantie wilde ik voor het schaduwstation Flex-rail gebruiken maar ik heb daar van af gezien. Verder is hier te zien hoe de rails ook weer vastgelijmd zijn.

Hier het aanzicht op de module-overgang vanuit de twee driewegwissels.

Hier nog eens vanuit een andere hoek.

Ook nog wel even belangrijk om rekening mee te houden.Om nog eens op het lijmen van de rails terug te komen, het volgende. Mijn baan wordt straks door de PC bestuurd en daar voor dienen diverse bedradingen aan de rails te worden gesoldeerd. Denk hierbij aan de stroomtoevoer (digitale spanning) en de bedrading van de bezetmeldingen. Vóór het lijmen dient men zeker van zijn/haar zaak te zijn dat de bedrading goed is aangebracht en storingsvrij en zonder sluitingen. Controleer dit door alles, bijwijze van spreken, 10 keer door te meten en te controleren.

Mocht naderhand blijken dat er toch nog een bezetmeldpunt bij zou moeten is dat geen probleem. Men kan de betreffende spoorstaaf met een diamantschijfje doorslijpen en zonodig aan een raillasje de nodige draad solderen. Mocht solderen geen optie zijn dan kan men het onderdeel Märklin 7500 gebruiken. Dit is een draadklemmetjes welke men zo tussen de spoorstaven kan klemmen en daar weer een aansluiting voor bezet/terugmelding aan kan bevestigen.


Ga naar Deel 5....


 
Deel 4

Nadat de "Paradebaan" gereed is gemaakt ga ik verder met de andere modules op niveau 0.

Terug...