http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Nadat het spiraal met de gelijmde rails goed is gedroogd dient de paradebaan zich aan.
Deze loopt over 3 modules dus is een aardige lengte.

Voor dit deel gebruik ik een enkele 2200 en verder de Flex-rail 2205.

Vanuit het spiraal komende kom ik de eerste module-scheiding tegen dus de rail dient weer doorgeslepen te worden. Ik gebruik hier weer een van mijn beroemde klosjes voor.
Hiermee fixeer ik de twee railsporen zodat de spoorstaven d.m.v. trillingen niet los kunnen komen van de bielzen.

Voordat ik de "fixeer klos" los maak wordt eerst de rail (tijdelijk) vast gezet met schroefjes.
Dit om alles netjes op zijn plaats te houden voor de vervolglengtes.

Alvorens de vervolgrail te kunnen plaatsen dienen de middenrailcontacten (zie op de foto de koperen aansluitingen) te worden verwijderd. De reden, dit heeft geen nut op de scheiding van de modules en de railspoorstaven dienen netjes bij elkaar te komen.

Op deze foto is te zien dat ze zijn verwijderd. Voor wie dit ook wil toepassen. controleer wel de contacten dat ze geen sluiting kunnen maken. Hier bedoel ik de spoorstaven ten aanzien van de middenrail mee.

Nadat de rails geslepen is moeten de rails weer verder gelegd worden. Hier gebruik ik een rechte aluminium strip voor welke vast wordt geklemd. Zo, de tijdelijke schroefjes kunnen er weer ingedraaid worden.

Vervolgens neem ik een wagonnetje om de geslepen rail-overgang te controleren.

Nadat de drie modules, welke aan elkaar gekoppeld zijn, voorzien zijn van rails blijft er nog een restant over welke moet worden verwijderd.

Het restant zal ook moeten worden afgeslepen dus, ja hoor, daar is het klosje weer.
Deze wordt weer vast geschroefd om de boven genoemde reden.

Wat het afslijpen betreft laat ik een klein deel van de rails door de module steken.
Dit doe ik omdat er nog een module aangekoppeld wordt en op die manier voorkom ik dat de rails te kort zou zijn. Deze worden, op het moment dat de module gekoppeld wordt, op maat gemaakt voor een goede "passing".

Ik heb er, voor tijdelijk én voor de bescherming van de rail-uiteinden, een afvalplaatje tegen geschroefd.

Tot zover de paradebaan, op naar het volgende deel.

Ga naar Deel 4....


 
Deel 3

Nadat het spiraal met de gelijmde rails goed is gedroogd dient de paradebaan zich aan.

Terug...