http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Nadat het eerste deel gereed is gekomen wordt het nu tijd voor het spiraal.

Alleen werd dit een lastig klusje omdat een half deel van het spiraal maar 10 Cm ruimte had, dus werd voor dat deel van het karwei de hulp ingeroepen van een goede treinenvriend. Uiteindelijk maken vele handen het werk lichter.

Als voorbereiding betreffende het spiraal was ik alvast begonnen met de sporen (aanloop) naar het spiraal.

Om uit te komen op een evenwijdige lijn t.a.v. het spiraal en de sporen had een klosjes gezaagd met een sponning erin om achter de rand (binnenzijde spiraal) als aanslag te gebruiken. (Zie het kleine klosjes boven tegen het rechte spoor.

Om een goede uitlijning te krijgen op de module-scheiding had ik het zaagmalletje voor de K-rail gebruikt. Op deze manier kwamen de spoorstaven keurig in lijn.

Vervolgens werd het tweede spoor gelegd. Om er voor te zorgen om de sporen ten opzichte van elkaar ook netjes evenwijdig kwamen te liggen zijn hier ook weer klosjes/latjes voor gezaagd. De rails worden tijdelijk met kleine schroefjes vast gezet en later, na het ballasten, weer verwijderd zodat het dempingeffect van het kruk weer terug komt.

Wanneer de basis goed was gelegd ging ik verder het spiraal in. Hierna kwam het moment dat de hulptroepen nodig waren en ook kwamen. Het deel welke onder de "boven-sporen" diende door iemand vast te worden gehouden om de rails hier en daar vast te lijmen.
Deze manier was nodig omdat er geen ruimte is om met een schroevendraaier en schroefjes de rails tijdelijk vast te zetten.

De rails werden vast gelijmd met het wel bekende lijmpistool.

Nadat de lijm netjes was uitgehard werden de tijdelijk schroefjes verwijderd en het was weer stil op het spoor, bijna dan.

Op diezelfde manier heb ik ook de bedrading in het spiraal vast gezet (gelijmd).

Ook dat werkte zeer prettig.

Hier even een testopstelling gemaakt op het spiraal op het binnenspoor te testen (voor de zoveelste keer) op een goede werking.

De test werd ook uitgevoerd op het buitenste spoor.

Ga naar Deel 3....


 
Deel 2

Nadat het eerste deel gereed is gekomen wordt het nu tijd voor het spiraal.

Terug...