http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Omdat het banenplan blijft bestaan zoals het was heb ik als referentiepunt mijn spiraal genomen om vandaar uit weer de trajecten in Krail terug te leggen.

Zoals men kan zien heb ik diverse "klosjes" gemaakt om A: de binnenboog evenwijdig te leggen aan het spiraal en B: het dubbelspoor netjes evenwijdig te leggen. Ook heb ik meerdere "klosjes" gemaakt met diverse afmetingen om het een en ander wat makkelijker uit te voeren. K-rails leggen is een secuur werkje waar men op vele dingen moet letten en ja, daar is dan C-Rail weer mee in het voordeel.

Hier heb ik, vanuit het spiraal, de stationsporen plus de doorgaande sporen alvast wat grof uitgelegd. (Zie de andere "klosjes")

Ik wilde volgens een basis regel het kortste stationspoor toch op vier rijtuigen houden dus 1 loc + 3 rijtuigen. Wanneer men vier rijtuigen aanhoud zal het treinstel, bestaande uit drie D-rijtuigen plus een Stoom of E-loc, altijd passen. De kleinere boemel treintjes passen dan altijd ruim op het kortste spoor.

Men ziet hier dat het treinstel, bestaande uit drie rijtuigen en één Loc, keurig tussen de twee wissels op het kortste spoor past.

Wanneer men met modules werkt als basis dienen de rails door geslepen te worden.
(hier lijkt de naad van de module wat grof maar in werkelijkheid is dat niet het geval)

De rails heb ik doorgeslepen met een diamantschijfje van Dremel wat perfecte resultaten geeft.

Wat bij K-rail van groot belang is, is de uitlijning. Ik heb hier een stalen rij voor gebruikt want geef toe, als een spoor van links naar rechts slingert is ook geen zicht.

Wanneer alles netjes uitgelijnd is en de doorgeslepen spoorstaven goed gelukt is, is dit het resultaat. Persoonlijk vind ik het niet verkeerd. De naad die men ziet is een potloodlijn en geen opening.

Omdat er met modules gewerkt word zal ieder spoor moeten worden voorzien van aansluitpunten voor de Digitale voeding.

Rood en Bruin zijn de ons bekende kleuren. Voor de bezetmelding heb ik gekozen voor groen maar dit mag ten aller tijden een andere kleur zijn zolang men deze kleur ook maar gebruikt voor 1 functie/doel. Maar goed daar is een ieder vrij in. Nog even een tip: Er kan alleen en uitsluitend worden gesoldeerd op de metalen raillasjes. Dus op de spoorstaven kan dit dus niet! Er zijn losse massa-aansluit-klemmen verkrijgbaar (Märklin artikelnummer: 7500) maar dit vind ik persoonlijk geen zicht en zijn ook moeilijk weg te werken..

De draden zijn gesoldeerd en toen? Ja, nu moeten zij nog door het bovenblad heen en graag op een dusdanige manier, dat wanneer er straks ballast wordt gezet, deze draden niet of nauwelijks meer te zien zijn. De soldeertin en een deeltje van het draad worden straks mee geschilderd wanneer de zijkanten van de spoorstaven roest-bruin worden geschilderd en men zal er dus niets meer van zien.

De gaatjes zijn geboord en de draadjes zijn er ingevoerd.

Hier zijn de draadjes verder doorgevoerd een weinig aangetrokken.

Een blok wordt onderverdeeld in minimaal drie secties, inrijsectie, afremsectie en een stopsectie. De blokken en secties zullen van elkaar gescheiden moeten worden, dit kan op twee manieren. A: men slijp aan een zijde een spoorstaaf door of B: men plaatst een isolatie.

Omdat de lengte van secties in mijn geval redelijk gelijk in lengte moeten blijven ontkom ik er niet aan om ook een of meerder spoorstaven door te slijpen. Op andere punten kan het met isolaties (kunststof raillasjes)

Dit zijn Fleischmann railisolatie voor Profi-rail maar voldoen super voor K-rail.
Het artikelnummer is: 6433
NOTE: Helaas zijn deze niet meer te verkrijgen.
Hier kan men ook de PECO Streamline SL-11 aanschaffen.
Deze zijn ook geschikt voor code 100 rails welke K-rails dus is.

Omdat ik mijn wissel gescheiden wil houden van de andere rails pas ik deze toe.
Als men goed kijkt ziet men ze zitten.

Omdat ik in mijn partij K-rail ook overgenomen materiaal heb wil het wel eens voor komen dat de bestaande raillasjes open gebogen zijn. Om weer een goede verbinding te krijgen vervang ik deze door andere.

Het type welke ik daar voor gebruik zijn ook van Fleischmann, artikelnummer 6404.
NOTE: Ook deze zijn niet meer verkrijbaar.
Voor vervanging kan met hiervoor de rail- lasjes van PECO streamline SL-10 gebruiken.
Ook deze zijn geschikt voor code 100 rails welke K-rails dus is.

Hier ziet men er een zitten.
Bijkomend voordeel van deze lasjes is, is dat zij van messing zijn en dus ook zeer makkelijk zijn om er een draadje aan te solderen.


Ga naar Deel 2....

 
Deel 1

Omdat het banenplan blijft bestaan zoals het was heb ik als referentiepunt mijn spiraal genomen.

Terug...