De bouw van niveau 1.
Omdat mijn baan uit modules bestaat zal het een precies klusje worden.
Hier een afbeelding van het schaduwstation welke afgedekt gaat worden met losse kappen in modulevorm.
Het dienen losse kappen te worden omdat het altijd handig is om in het schaduwstation te kunnen komen al er wat loos mocht zijn.

Eerst dienen de "spanten" te worden gemaakt voor een goed hoogte.
Van belang is dat de pantografen van de E-locs vrij kunnen lopen in ontspannen toestand maar wat ook zeer belangrijk is, is dat men er makkelijk met de handen onderdoor kan komen via de achterzijde bij een eventueel probleem. Om nu elke keer een kap te moeten lichten is het dus handig als aan de achterzijde ook openingen aanwezig zijn. Hier kom ik later nog op terug.
Op de onderstaande afbeelding de "spanten" om te controleren, te passen en te meten.

Als eenmaal de goede hoogte is bepaald is het ook van belang dat de "vrije ruimte" voldoende is in de bogen, welke langs de spanten lopen.
Neem hiervoor een lang rijtuig o.i.d. waarvan ook de kop van ver doorsteek of overhangt.
Op de onderstaande afbeeldingen een zicht op de "vrije ruimte".


Na tevreden te zijn over de "spanten" worden de platen er op gelegd.
Belangrijk is wel dat de platen 100% haaks zijn zodat deze goed tegen elkaar aansluiten voor de rails welke daar weer boven op komen.

Zorg ook dat de kappen in een lijn staan met elkaar.

Zorg ook dat de scheiding van de kappen exact overeen komen met de scheiding van de onderliggende modules.

Nu alle drie de kappen over de lengte gereed zijn dient ook nog de keerlus van het schaduwstation overdekt te worden.
Dit was dus echt even een puzzelstukje.

Omdat deze kap ook afneembaar dient te blijven wordt deze samengesteld uit twee delen.
Dit i.v.b. met de scenery die in de toekomst wordt aangebracht op niveau 0.

Ook hier geldt weer, houd rekening met de vrije ruimte van rijtuigen en wagons.
Meten is weten.

Hier kijkt men tegen het gedeelte welke vast op de modules (niveau 0) blijft staan.
Hier zijn ook al wat profielen neer gezet die straks met "gaas" en "gips" de bergwand vorm moeten geven.

Hier is het wat duidelijker te zien wat ik er mee bedoel.
Men ziet ook de naad van het vaste deel ten opzichte van de losse kap die erachter ligt.

Hier weer even van boven af gezien.

In dit deel ziet men dat de openingen onder de kap welke in zijn geheel weggezaagd zijn.
Reden: hier komt de keerlus van het Faller Car Systeem.

Hier ziet men dat ik al een deel van de opstaande kant, welke op dat deel ook vast blijft staan op niveau 0, de bergwand -profielen heb geplaatst.
Rechtsonder de kap (rechts afbeelding) ziet men houten klosjes zitten. Deze dienen om de kap te centreren wanneer deze wordt teruggeplaatst.
Op deze wijze komen de kappen altijd goed op hun plaats en positie waar zij horen te zitten en scheelt een correctie tijd om alles goed terug te plaatsen.

Update 30-10-2007
Zo, we zijn weer een paar dagen verder en ik heb de rails eens uitgelegd op niveau 1.
Er kom een doorgaand station met daarbij een rolbrug.

Na alles te hebben uitgelegd was het nog even puzzelen om de rolbrug te plaatsen en op 1 modulekap te houden.
Het moet wel allemaal een beetje uitkomen want er komt ook nog een locloods voor E-locs.

Zo, dat past.
Alleen moest er onder de loc-loods toch een plaatje extra worden geplaatst omdat anders de deuren niet meer open zouden kunnen.
Maar het gaat allemaal redelijk goed, ook de vrije ruimte aan de achterzijde van de locloods waar een deel van de boog loopt.

Vervolgens alle isolatiemateriaal gelegd en de rails en rolbrug weer op hun plaats.
Ik ben weer tevreden.

Hier dan een overzicht van het geheel.
Het volgende karwei zal zijn, de rails zagen boven de "kapnaden", bezet/terugmeld -draden aansluiten (solderen aan de rails) en de extra rails aansluitingen voor de spanning. pfffffffft, maar nu komt er een beetje schot in de zaak (baan)..
Enfin, de hoofdbaan ligt nu in ieder geval en deze zal eerst worden aangesloten en voor controle aan de PC met Win-digipet worden gekoppeld voor een stevige testperiode. Maar tussendoor komen er ook nog zijlijnen bij van K-rail en een 2 rail Trambaantje.

Naar boven...
|